Меню

Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підтримки сільгосптоваровиробників

Категорія: Прес-релізи
21-01-2015
197

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо підтримки сільськогосподарських товаровиробників)"
1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроекту
Галузь молочного тваринництва є пріоритетним напрямком у сільському господарстві, тому вона потребує значної уваги.В галузі продовжується подальше зниження поголів'я корів молочного напрямку. За 11 місяців 2014 рік поголів'я знизилось на 59,3 тис. голів. Зниження чисельності поголів'я відбувається як у сільгосппідприємствах, так і у господарствах населення. Відповідно падають обсяги виробництва молока, особливо у господарств населення (на 22,2 %) та продажу його на промислову переробку. Незважаючи на зростання закупівельних ціни на молоко у 2014 році від сільгосппідприємств в середньому до 10 %; у господарствах населення - понад 10 % у порівнянні з відповідним періодом 2013 року, вартість молока, закупленого у сільгоспвиробників не покриває витрат на його виробництво. Причиною є високі ціни на корми, які зросли більше, ніж на 60 %, зростання цін на пально-мастильні матеріали, бензин, міндобрива.
Зростання закупівельних цін на молоко безперечно відображається на споживчих цінах на готову молочну продукцію, особливо на соціально-значущі її види. Оптова ціна підприємств на молоко питне збільшилась на 10 %, роздрібна - на 20 %; на масло - на 4 % і, відповідно, роздрібна - на 15 %; на сир кисломолочний оптова ціна збільшилась на 11 %, роздрібна - на 11 %; сметану на 12 % і, відповідно, на 20 % роздрібна. Купівельна спроможність населення скоротилась на 25 - 35 відсотків. На зовнішньому ринку попит на молочну продукцію майже відсутній. Внутрішній ринок наповнюється імпортованою продукцією, виробництво якої демпінгується. Поставки продукції в Україну здійснюються з Республіки Білорусь, Російської Федерації, Німеччини, Польщі, Франції, Італії та з інших країн Західної Європи.
В сусідніх країнах, які межують з Україною, здійснюється активна підтримка власного виробника, зокрема у Республіці Білорусь встановлено дотацію на 1 тонну молока в розмірі 340 тисяч білоруських рублів (486 грн./тонну); в Російській Федерації на підтримку виробництва молока спрямовані кошти з розрахунку 5 рублів на 1 літр. Відповідну підтримку мають виробники молока Польщі та інших країн ЄС. Для збереження конкурентоспроможності вітчизняної галузі у таких умовах вкрай необхідна державна підтримка, хоча б до 1 січня 2018 року, оскільки з 1 січня 2015 року сільгосптоваровиробники молока взагалі втрачають будь-яку підтримку на виробництво і поставку молока на промпереробку.
Починаючи з 1998 року і до 31 грудня 2014 року єдиною державною підтримкою для сільгосптоваровиробників молока була дотація (з 1 січня 2011 року перейменована на компенсацію), що нараховувалась на кожну гривню молока, проданого ними на промпереробку. Кошти акумулювалися на спеціальному держказначейському рахунку кожного підприємства і сільгоспвиробники - юридичні особи отримували ці кошти щомісячно, а одноосібники - 2 рази на місяць.
Механізм акумуляції сум компенсації, цільове спрямування коштів, терміни їх виплати чітко визначені Податковим кодексом України та контролюються податковими органами. Для прозорості та недопущення помилок при нарахуванні, розподілу і виплаті компенсації сільгосптоваровиробникам молока, особливо фізичним особам, Укрмолпромом регулярно проводились практичні навчальні семінари з фахівцями переробних підприємств з залученням відповідальних фахівців Державної податкової служби України. Крім цього, Державна податкова служба України на прохання виробників молока і молочної продукції надавала розширені роз'яснення (надіслано 5 листів-роз'яснень) щодо забезпечення практичного застосування норм підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу. Завдяки цим заходам при перевірках не виникало суттєвих порушень.
Галузь потребує внесення змін до Податкового кодексу України, зокрема, з 1 січня 2015 року переробні підприємства, які зареєстровані платниками податку на додану вартість, при здійсненні ними операцій з постачання власної виробленої продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м'яса, м'ясо продуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м'ясо-кісткового борошна), виготовленої із поставлених молока сільськогосподарськими підприємствами, іншими юридичними та фізичними особами, спрямовують на спеціальний рахунок відсотків у розмірі 100 для виплати компенсації сільгосптоваровиробникам молока і м'яса в живій вазі.
Розрахункова сума компенсації складе 1,8 млрд. гривень.
2. Цілі і завдання прийняття законопроекту
Основною метою прийняття законопроекту є надання можливості продовжити отримання компенсації сільгосптоваровиробниками за продані ними переробним підприємствам молоко і м'ясо шляхом внесення відповідних змін до підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, доповнивши йогопунктом 11.
3. Загальна характеристика й основні положення законопроекту
Проектом пропонується:
У період з 1 січня 2015 року податок на додану вартість юридичними особами, які зареєстровані платниками податку на додану вартість, при здійсненні ними операцій з постачання власної виробленої продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м'яса, м'ясо продуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м'ясо-кісткового борошна), виготовленої із поставлених молока і м'ясо в живій вазі сільськогосподарськими підприємствами, визначеними розділом V Кодексу, іншими юридичними і фізичними особами - підприємцями, які самостійно вирощують, розводять, вигодовують продукцію тваринництва, визначену розділом V Кодексу (далі переробні підприємства), справляється з урахуванням таких особливостей:
переробне підприємство позитивну різницю між сумою податкових зобов'язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду, визначену у податковій декларації з податку на додану вартість щодо діяльності з постачання продукції з 1 січня 2015 року сплачує на спеціальний рахунок, відкритий ним в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів у розмірі 100 відсотків.
Переробне підприємство суму податку на додану вартість, перераховану на спеціальний рахунок, використовує виключно для виплати сільськогосподарським товаровиробникам компенсації за продане ними молоко і м'ясо в живій вазі.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
У даній сфері суспільних відносин діє Податковий кодекс України.
Реалізація положень даного законопроекту після його прийняття змін до інших законодавчих актів не потребує.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація законопроекту не потребує додаткових фінансових витрат з Державного бюджету України.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту
Прийняття проекту Закону дозволить:
- захистити селян - виробників молока, забезпечити реальне отримання ними компенсації за здану сировину;
- забезпечити підтримку вигідних для сільгосптоваровиробників закупівельних цін на молоко;
- стимулювати розвиток молочного тваринництва в Україні;
- не допускати стрімкого росту цін на молочну продукцію для споживачів країни.
Ініціатори законопроекту:Розенблат Б.С. VIII скликання Насіров Р.М. VIII скликання Івахів С.П. VIII скликання Кириленко І.Г. VIII скликання Івченко В.Є. VIII скликання Павелко А.В. VIII скликання Лунченко В.В. VIII скликання Бриченко І.В. VIII скликання Острікова Т.Г. VIII скликання

 

"СЛІД НЕГАЙНО ЗАКІНЧИТИ ЦІ БУРШТИНОВІ ВІЙНИ, ЩОБ НЕ СТРАЖДАЛИ ЛЮДИ"

Борислав Розенблат
(народный депутат Украины)